PPG – Výcvik

Létání na PPG vyžaduje výcvik.

V 90. tých letech se tradovala hláška, která vzešla od amatérských stavitelů rogall (z dob  reálného socialismu, kdy amatérské létání bylo nelegální) a to ta, že NA PAPÍRY to nelítá. To je sice pravda, ale tato historka buďtež brána jako varování a jednoznačnou povinnost si ten výcvik udělat!

Můj kamarád z práce, říkejme mu třeba Přemek, když mě viděl na PPG, se nadchl:  TO MUSÍM  MÍT TAKY! Vysvětloval jsem mu sice, že PPG má svoje specifika a bez zkušeností s momentem motoru, dokonalým ovládání a cítěním padáku a dalších aerodynamických znalostí a zkušeností je létání na PPG v podstatě nemožný… ale nedal si říct.

Ono to opravdu (jako všechno na světě) je „trochu“ složitější,  než když se na to člověk z dálky dívá…

No nic… Přemek dostal nalejvárnu. Celý den pobíhal spocenej po letišti s padákem a s vypnutou krosnou na zádech. V podvečerních hodinách si řekl, že už je mu to vše jasný a že si krosnu  „navrkne“. Opět pobíhal po letišti a přidával a ubíral plyn, aby si zvyknul na moment a výkon motoru (silně destabilizující normální ustálený let!).

Přes veškeré zákazy, přemlouvání a výhrůžky se rozhodl, že to ten den „odpálí“ ze země…

Vysvětlil jsem mu tedy (hodně nerad) zásadní věc a to tu, že do sedačky se sedá tak, že:

  1. Ustálí let
  2. Pustí levou řídičku (sedání si do sedačky s řidičkama na rukou vede vždy k nejnebezpečnější PG figuře a to negativce!)
  3. Pustí pravou řídičku – ALE NESMÍ ZAHODIT PLYN (ovládací rukojeť)
  4. Sedne si do sedačky

To znamená jakýsi notorický rytmus levá – pravá – sedačka. Jo-jo-jasný-jasný ! Vykřikoval s notným nádechem jakéhosi opovržení.

Rozbíhá se, přidává plyn, ukázkově startuje a ukázkově stoupá. Když má asi 50 metrů vidím, jak stoupání ustaluje do horizontálního letu…levá řidička off – pravá řídička off – PLYN OFF !!! Samozřejmě, jak byl „chytrej“ a na zemi všechno věděl – udělal přesně to,  co se nikdy  udělat nesmí. Zahodil i ovládaní plynu (na kterém je i startér ale hlavně chcípák)

Motor nejdříve zaječel a pak NAŠTĚSTÍ chcípnul. Ovládací kabely a lanko se dokonale sekly o vrtuli a UPADLY. Vrtuli a ničemu jinému se nic nestalo. To že se ovládání seklo tak dobře, že lanko plynu silou vratné pružiny zajelo zpět do neutrálu a zároveň motor chcípnul, bylo jediný jeho štěstí,  protože jinak by tam asi  lítal dodnes (resp. dokud by mu nedošel benzín – což by na první seznamovací let bylo poměrně dost hodin 🙂  ).

Přemek bezpečně přistál – a vytlemeně mi kladl otázku v podobě oznamovací  věty: asi sem ten plyn zahazovat neměl co ? 🙂 .

Po této zkušenosti si ty papíry  (nejen  na PPG )  přeci jen udělal. Tato historka také dokládá to, že rozdíl mezi teorií a praxi je nekonečný… A jak říká kamarád a instruktor létání JK : ZKUŠENOST je bohužel nepředatelná!

Mohlo by se vám líbit...